Nieuwe benamingen aan de pomp, hoe zit dat?

Om het automobilisten gemakkelijk te maken, kennen alle tankstations in de EU sinds vrijdag nieuwe brandstofstickers. De plotse verandering leidt in praktijk tot verwarring aan de pomp. Vijf vragen en antwoorden over de nieuwe afkortingen.

Wat verandert er?
Alle tankstations in de hele Europese Unie en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije kennen sinds gisteren dezelfde zwart-witte brandstofstickers. Een enorme operatie: voor Nederland gaat het om 150.000 etiketten bij vierduizend stations.

Waarom zijn die brandstoflabels nodig?
Brussel wil het vakantievierende automobilisten gemakkelijker maken. Nu verschillen de brandstofnamen overal in Europa. Zo heet Euro 95 in Oostenrijk 'super' en in Groot-Brittannië 'Premium Unleaded', terwijl lpg in Frankrijk de naam gpl draagt. Met de nieuwe codenamen eindigt deze Babylonische spraakverwarring.

Verdwijnen de namen Euro 95 en diesel van de borden?
Nee, de huidige namen blijven naast de nieuwe codes bestaan. Euro 95 blijft Euro 95, alleen komt er een sticker bij. Wel verdwijnen de huidige groene labels voor benzine en de zwarte labels voor diesel. De nieuwe etiketten zijn dus zwart-wit. Benzines krijgen ronde etiketten, diesels vierkante en gasvormige brandstoffen (lpg, waterstof) een ruit.

Waarom B7 en niet D7 bij diesel?
De B staat voor het percentage biobrandstof dat aan de diesel wordt toegevoegd. In reguliere diesel is dat 7 procent, vandaar de benaming B7.

Euro 95 ging toch E10 heten en niet E5? Hoe zit dat?
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-) ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken. Het is de bedoeling dat alle duizenden Nederlandse tankstations in de loop van volgend jaar 10 procent biobrandstof gaan bijmengen in de benzine. Dan verdwijnt mogelijk de aanduiding Euro 95 geleidelijk. Na voltooiing van die operatie maken de E5-stickers plaats voor exemplaren met E10. In veel Europese landen leveren tankstations overigens al lang E10, maar in ons land nog nauwelijks.

Kan de motor van mijn auto wel E10-benzine aan?

E10 benzine voor Audi
Geschikt voor alle modellen behalve:
Eerste generatie motoren met directe inspuiting:
– Audi A2 1.6 FSI, bouwjaren 2003-2005
– Audi A3 1.6 FSI, bouwjaar 2004
– Audi A3 2.0 FSI, bouwjaar 2004
– Audi A4 2.0 FSI, bouwjaren 2003-2004
– Audi A4 benzinemotoren met OEM parking heater, bouwjaren 2001-2008

E10 benzine voor SEAT
De volgende modellen met benzinemotor zijn wel geschikt:
– Ibiza, vanaf 2002
– Cordoba, vanaf 2003
– Leon, vanaf 1999
– Toledo, vanaf 1999, behalve de 110 kW 2.0 FSI BLR motor gemaakt tot juni 2004
– Altea, XL, Freetrack vanaf 2004, behalve de 110 kW 2.0 FSI BLR motor gemaakt tot juni 2004
– Alhambra, vanaf 2001.
– Ibiza, vanaf (Ibiza V).
– Alle Exeo en Exeo ST modellen, vanaf 2009

E10 benzine voor SKODA
Alle modellen behalve:
– Felicia 1.3l OHV (40kw and 50kW) uit de bouwjaren 1994 tot 2001 en eerder

E10 benzine voor Volkswagen
Geschikt voor alle modellen behalve:
Eerste generatie motoren met directe inspuiting:
– Lupo 1,4 (77 kW) modeljaren 2001 – 2004
– Polo 1,4 FSI (63 kW) modeljaren 2002 – 2006
– Golf IV 1,6 FSI (81 kW) modeljaren 2002 – 2004
– Golf IV Variant 1,6 FSI (81 kW) modeljaren 2002 – 2006
– Bora 1,6 FSI (81 kW) modeljaren 2002 – 2005
– Bora Variant 1,6 FSI (81 kW) modeljaren 2002 – 2005
– Golf V 1,4 FSI (66 kW) modeljaren 2004 – 2005
– Golf V 1,6 FSI (85 kW) modeljaar 2004
– Golf V 2,0 FSI (110 kW) modeljaar 2004
– Touran 1,6 FSI (85 kW) modeljaren 2003 – 2004
– Touran 2,0 FSI (110 kW) modeljaar 2004

Terug naar overzicht