Ga direct naar de inhoud.

Wat verandert er in 2018 voor automobilisten?
vb audi seat skoda vb-bedrijfswagens

Prinsjesdag 2017, de wijzigingen voor 2018

Prinsjesdag 2017 heeft plaatsgevonden en het kabinet heeft de Miljoenennota 2018 aan de koning gepresenteerd. Omdat het demissionaire kabinet hem nog geschreven heeft, zijn er geen grote koerswijzigingen. Niettemin zijn de belastingplannen voor automobilisten al in 2017 uitgestippeld via de Autobrief II. Wat verandert er in 2018 voor automobilisten?

Geen grote veranderingen
De Miljoenennota 2018 is opmerkelijk doordat de plannen vrij conservatief zijn. Het demissionaire kabinet mag geen grote veranderingen aankondigen omdat er op ieder moment een nieuw kabinet kan aantreden, met nieuwe plannen voor Nederland. Ook als u een auto met lage bijtelling overweegt, hoeft u niet per direct de knoop door te hakken. Door de bijzondere politieke situatie, en totdat de Algemene Beschouwingen zijn geweest geldt, geldt dat alle informatie in dit nieuwsbericht onder voorbehoud van wijzigingen is.

Bijtelling blijft hetzelfde
Het demissionaire kabinet Rutte II zette in 2017 al een streep door de ingewikkelde bijtellingscategorieën met de invoering van de zogenaamde vlaktax. In plaats daarvan gelden er nu 2 categorieën: de standaard 22% bijtelling en 4% bijtelling voor berijders van volledig elektrische auto’s. Alleen auto’s met 0 gram CO2-uitstoot vallen nog binnen deze categorie. De bijtellingswetgeving blijft hetzelfde in 2018 en is nog steeds 60 maanden geldig na kentekenregistratie. Vanaf 2019 geldt er een maximum catalogusprijs van € 50.000 voor leaseauto’s die in aanmerking komen voor 4% bijtelling. Alles dat daarboven komt, wordt 22% bijtelling over berekend.

Zakelijk leasen zonder bijtelling kan in 2018 ook nog dankzij de uitsluiting voor iedereen die minder dan 500 kilometer privé rijdt op jaarbasis.

Geen veranderingen in motorrijtuigenbelasting en uitzonderingen
Dankzij Autobrief II weten we dat de motorrijtuigenbelasting (MRB) ook hetzelfde blijft. Tevens vormen de elektrische en hybride auto’s nog steeds uitzonderingen. Wie volledig elektrisch rijdt hoeft geen MRB te betalen. Voor plug-in hybrids geldt tot 2020 een halftarief.  Wel worden de MRB-tarieven zoals ieder jaar aangepast met de inflatiecorrectie. De provinciale opcenten vormen een deel van de MRB-tarieven. De tarieven van de verschillende provincies voor 2017 zijn waarschijnlijk pas in december bekend.

De BPM gaat verder omlaag, vooral voor auto’s met een lage uitstoot
De overheid wil de komende jaren de BPM afbouwen en dat gebeurt trapsgewijs tot in 2020 het 12% lager ligt ten opzichte van de tarieven in 2016. Er zijn 5 schalen voor personenauto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot (g/km) van de leaseauto. De uitstootcijfers gaan verder omlaag in 2018 dus het bruto BPM stijgt bij een gelijke CO2-uitstoot. Er is ook een dieseltoeslag die in 2018 vanaf 63 g/km ingaat. Volledig elektrische auto’s blijven ook volgend jaar vrijgesteld van BPM.

Accijnzen op benzine en diesel gaan omhoog
Vanaf 1 januari 2018 worden de accijnzen op benzine en diesel verhoogd voor de inflatiecorrectie. Eind 2017 wordt bekendgemaakt hoe hoog de prijsstijging zal zijn.

Meer aandacht voor duurzame en slimme mobiliteit
Opmerkelijk in de Troonrede is de wens van het demissionaire kabinet om meer te investeren in duurzame en slimme mobiliteit. Technologieën zoals elektrische en zelfrijdende auto’s kunnen de Nederlandse mobiliteit sterk veranderen in de nabije toekomst. Bedragen werden niet genoemd maar het is een signaal dat het volgende kabinet hier ook meer aandacht aan wil geven. Mobiliteit wordt door Nederlanders steeds meer als een dienst beschouwd.

Met de ratificatie van het klimaatakkoord van Parijs heeft Nederland tevens vastgelegd dat de uitstoot van broeikasgassen teruggedrongen wordt. Naast meer investeren in duurzame mobiliteit, onderzoekt het kabinet hoe het de doelstellingen voor 2030 gaat halen. Dan moeten de broeikasgassen 40 procent lager liggen ten opzichte van 1990.

Meer wegen in 2018
De Nederlandse infrastructuur gaat ook in 2018 op de schop. 2,6 miljard euro wordt komend jaar geïnvesteerd in het wegennet alleen al. De groeiende economie maakt dit noodzakelijk. Naast renovaties van bestaande wegen wordt er bovendien 268 kilometer aan nieuwe rijstroken aangelegd. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu plant voor 2031 minstens 1000 kilometer extra asfalt.

Vanwege de aankomende kabinetswissel en de Algemene Beschouwingen is de informatie in dit blog onder voorbehoud van wijzigingen. Wij updaten dit blog als andere relevante informatie voor automobilisten bekend wordt. Het is tevens mogelijk dat het nieuwe kabinet de afspraken gemaakt in Autobrief II aanpast. In 2018 staat namelijk een evaluatie van de afspraken gepland. Voor meer informatie over de bijtelling van uw leaseauto of andere wetgeving voor auto’s, kunt u altijd contact opnemen met een van onze verkoopadviseurs.

 

Deel deze pagina op: