Prinsjesdag 2019: dit is belangrijk om te weten over elektrisch rijden

De basis voor de voorgenomen maatregelen wordt gevormd door het Klimaatakkoord. De gemaakte afspraken moeten bijdragen aan de doelstelling om in Nederland in 2030 49% minder CO2 uit te stoten in vergelijking met 1990. De stimulering van elektrische auto’s moet bijdragen aan het halen van deze doelstellingen. De overheid beoogt daarom maatregelen voor zowel de particuliere rijder en zakelijke rijder in het komende jaar. 

Maatregelen particuliere rijder

De vrijstelling van BPM (aanschafbelasting) en MRB (wegenbelasting) voor elektrische auto’s blijft tot en met 2024 van kracht.

Maatregelen zakelijke rijder

Wie nog dit jaar zakelijk een volledig elektrisch aangedreven auto registreert betaalt, afhankelijk van de duur van het leasecontract, de komende vijf jaar 4% bijtelling over de catalogusprijs. Er geldt een maximum van € 50.000; over het eventuele bedrag daarboven geldt het volle tarief van 22%

Per 1 januari 2020 gaat de bijtelling naar 8% over de eerste € 45.000. Dit is nog altijd een veel gunstiger tarief dan de 22% voor een niet-elektrische auto. Daarnaast zijn er elektrische auto’s op komst met een lagere aanschafprijs dan de huidige elektrische modellen die op de markt zijn. 

Betaalbare elektrische auto’s van Volkswagen

Volkswagen voert in Nederland al een aantal jaar met succes de elektrische varianten van de up! en de Golf. Vorige week werd de gloednieuwe ID.3 onthuld. Deze revolutionaire Volkswagen is de eerste van een nieuwe generatie volledig elektrische auto’s en heeft een vanafprijs richting de € 30.000.

Terug naar overzicht