Van 1 naar 6.1 – een (r)evolutie van een icoon

De T1 - begin van een revolutie

Tegen het einde van de jaren veertig presenteerde Volkswagen Bedrijfswagens de revolutionaire T1, naar het idee van Ben Pon. Het bleek de bedrijfswagen waar ambachtslieden, boeren, detailhandelaren en personenvervoerders altijd al op hadden gewacht. De productie van de T1 startte in maart 1950 met tien voertuigen per dag; de serieproductie begon een maand later. Hij werd een vaste waarde voor onder meer het Nederlandse Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT). De vraag naar de T1 was enorm. In Hannover liep al in 1964 de miljoenste T1 van de band. Met een Nederlandse prijs van 5.125 gulden was de bus voor veel bedrijven goed betaalbaar. Iedereen sloot de Bulli in zijn hart; hét symbool van de naoorlogse wederopstanding. In de jaren zestig was het ook de onofficiële 'bedrijfsauto' van de hippie-generatie, multifunctioneler dan enig ander voertuig, en in vele varianten van pick-up tot camper leverbaar. De Samba Minibus uit 1951 werd beroemd vanwege zijn tweekleurige kleurenschema, het vouwdak en de 21 ramen.

Terug naar overzicht