Veilig fietsen? Denk als een automobilist!

ŠKODA houdt van fietsen en van wielrennen. Het levert auto’s voor de Tour de France en fietsendragers voor Toos en Frans. Maar fietsers zijn kwetsbaar en ŠKODA heeft veiligheid hoog in het vaandel. Daarom levert het ook goedbedoeld advies.

Nederland is bezaaid met fietspaden. Toch raken elk jaar ruim 9.000 fietsers zo ernstig gewond, dat ze naar een ziekenhuis moeten. De overheid neemt maatregelen om fietsers te beschermen, door wegen en fietspaden veiliger te maken en campagnes voor fietsverlichting op te zetten. Maar ook steviger maatregelen worden niet geschuwd. Zo riskeer je vanaf 1 juli 2019 een boete van 95 euro als je belt of appt op de fiets.

Boete voor bellen

Minister Van Nieuwenhuizen ligt toe waarom zo’n boete nodig is: “In het verkeer zit een ongeluk echt in een klein hoekje. Ook op de fiets kan er in een split-second iets gebeuren. Daarom is het zeker voor fietsers en andere verkeersdeelnemers belangrijk dat ze hun aandacht op het verkeer richten en niet op het scherm van hun telefoon.” Automobilisten worden al langer bestraft voor het gebruiken van hun mobiele telefoon en wel met een boete van 240 euro.

Gedraag je als een goede automobilist

Er zijn meer situaties te bedenken waarin fietsers er slim aan doen om het voorbeeld van de automobilist te volgen. Je arm uitsteken als je van richting verandert, bijvoorbeeld. Zoals een automobilist zijn knipperlichten gebruikt om brokken te voorkomen. Goede verlichting is ook essentieel. Niet alleen om zelf te kunnen zien in het donker, maar vooral om gezien te wórden. En voor wie in een ŠKODA met hoge instap rijdt vanwege zijn rug of knieën, bestaan fietsen met láge instap. Daarbij hoef je niet over een hoge stang te klauteren.

Auto-ongeluk binnen 5 minuten

Wist je dat de meeste auto-ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van een autorit? Dus wanneer je door de stad fietst, kom je ongetwijfeld automobilisten tegen die net zijn vertrokken en hun ‘draai’ nog moeten vinden. Ze wisselen van radiostation, eten of drinken achter het stuur of zijn nog bezig om hun stuur en spiegels te verstellen. Dat laatste is trouwens geen issue als je een ŠKODA bestelt met een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel mét geheugenfunctie die ook rekening houdt met de buitenspiegels. Dat is weer een afleiding minder.

Zien en gezien worden

Als fietser draait ‘gezien worden’ om meer dan alleen het gebruik van je koplamp en achterlicht. Zo toont een Deens onderzoek aan dat fietsers die een geel veiligheidsvestje dragen, maar liefst 55 procent minder kans maken op een ongeval met een motorvoertuig. Dus zorg ervoor dat je gezien wordt. Vermijd de dode hoek van auto’s en vooral vrachtwagens. Je hoeft niet vaak in een auto te rijden, om te weten dat een fietser achter de raamstijlen van de voorruit kan verdwijnen. Wees je daar als fietser bewust van. Zoek oogcontact met de bestuurder, gebruik handgebaren of stop simpelweg als je de situatie niet vertrouwt.

Als fietsers minder op hun telefoonscherm kijken en meer bezig zijn met het verkeer en met hun eigen zichtbaarheid, en als automobilisten twee keer kijken voordat ze afslaan of hun portier openzwaaien, dan blijft het heerlijk om te fietsen en te wielrennen.

 

Terug naar overzicht