De stuurfilosofie van Audi: precies, gecontroleerd en moeiteloos
woensdag 26 mei 2021
Het stuur is bijna zo oud als de auto zelf. De primaire functie ervan is steeds verder geperfectioneerd en daar is het een en ander bij gekomen. Zo is het stuur tegenwoordig ook een communicatiemiddel en een hightech commandocentrale. De nieuwste technologieën op dit gebied zijn terug te vinden op de recent geïntroduceerde stuurwielen van Audi.
Het stuurwiel, dat werd uitgevonden door de Fransman Alfred Vacheron, wordt al 120 jaar in auto’s gebruikt. Door de jaren heen zijn er diverse bepalende momenten geweest in de ontwikkeling ervan. Dankzij stuurbekrachtiging konden stuurwielen bijvoorbeeld kleiner worden. En de komst van de airbag had een sterke invloed op het centrale deel van stuur. In 1991 kwamen de eerste knopjes op het stuur, bijvoorbeeld voor het aanpassen van het geluidsvolume. Vandaag zijn met een Audi-stuur wel 18 functies te bedienen. En dat stuur detecteert zelf of het wel wordt vastgehouden.
Randvoorwaarden
Elk Audi-stuur heeft een diameter van 375 mm. De stuurwielrand met maximale grip heeft een diameter van 30-36 mm. En dan nog een belangrijk punt: alle bedieningsfuncties op het stuur dienen met de duim bereikbaar te zijn. Daarbij is het stuur meervoudig verstelbaar, zodat de bestuurder de ideale zitpositie kan vinden. In sportieve modellen staat een Audi-stuur relatief steil ten opzichte van de bestuurder. In de Q-modellen staat het stuur vlakker en de overige modellen zitten in dat opzicht tussen de sportieve modellen en de SUV’s in.
Handmoment
Audi hanteert drie belangrijke criteria voor het stuurgedrag van zijn modellen. Daarbij speelt het begrip ‘handmoment’ een belangrijke rol. Bij parkeren en manoeuvreren dient elke Audi een licht handmoment te hebben. Dat betekent: licht sturen met precieze reacties. Ook kleine onbalansmomenten als gevolg van invloeden van buitenaf (wind, sporen in de weg) zijn dankzij een relatief licht handmoment eenvoudig te corrigeren.
Het handmoment wordt zwaarder naarmate de snelheid toeneemt. Zo is de auto perfect te plaatsen in bochten. Ook de middenpositie van het stuur speelt een belangrijke rol. Vooral bij snel rechtuitrijden (bijvoorbeeld op de snelweg) draagt dit bij aan de stabiliteit en de controle.
Bij de S- en RS-modellen benadrukt een zwaarder handmoment het sportieve karakter. Maar de bestuurder kan door de rijprofielkeuze van Audi Drive Select zelf ook invloed uitoefenen op de stuurkarakteristieken.
Lees ook
- Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot International Van of the Year 2023
- ŠKODA ENYAQ iV uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2023
- Onverwachte deals, extra scherp geprijsd: nieuwe Unexpected Deals bij SEAT
- Evolutie voor Audi’s Dakar-strijder
- Stagiaires bouwen ID.5 GTX ‘Xcite’ showcar
- Volkswagen Groep en SEAT S.A. investeren 10 miljard euro om Spanje te elektrificeren
- Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?
- Audi gaat Apple Music in groot aantal modellen integreren
- Audi ontrafelt 8 mythen rondom autonoom rijden
- Volkswagen start serieproductie ID. Buzz in Hannover