Duurzaam in alle opzichten: Audi test nieuw carrosserie-verzegelingsproces
vrijdag 13 september 2019
Het nieuwe geautomatiseerde proces staat bekend als digitaal verzegelen. Daarbij worden bijzonder kleine druppels met een ongekende nauwkeurigheid aangebracht op de carrosserie. Dankzij deze precisie wordt er bijna geen verzegelingsmateriaal verspild. Bovendien is de auto een paar kilo lichter doordat er minder materiaal wordt aangebracht, wat goed is voor de rijdynamiek en de CO2-emissie.
De toepassing van het nieuwe proces is ook goed nieuws voor de medewerkers, in ergonomisch opzicht biedt de nieuwe methode veel voordelen die met name naar voren komen op moeilijk bereikbare plaatsen. Voorheen moesten medewerkers boven het hoofd werken om de beschermingslaag aan te brengen aan de onderzijde, dat is nu verleden tijd. Audi en zijn ontwikkelingspartner Atlas Copco proberen deze nieuwe fabricagemethode nu voor het eerst uit in de serieproductie, in de lakstraat van de Audi-fabriek in Győr.
Het nieuwe geautomatiseerde proces bespaart tijd en de beschermingslaag oogt gelijkmatiger door de zeer nauwkeurige aanbrenging. Deze methode zal ook zijn intrede gaan doen in andere Audi-fabrieken.
Lees ook
- Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot International Van of the Year 2023
- ŠKODA ENYAQ iV uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2023
- Onverwachte deals, extra scherp geprijsd: nieuwe Unexpected Deals bij SEAT
- Evolutie voor Audi’s Dakar-strijder
- Stagiaires bouwen ID.5 GTX ‘Xcite’ showcar
- Volkswagen Groep en SEAT S.A. investeren 10 miljard euro om Spanje te elektrificeren
- Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?
- Audi gaat Apple Music in groot aantal modellen integreren
- Audi ontrafelt 8 mythen rondom autonoom rijden
- Volkswagen start serieproductie ID. Buzz in Hannover