Van 1 naar 6.1 – een (r)evolutie van een icoon
donderdag 22 augustus 2019
De T1 - begin van een revolutie
Tegen het einde van de jaren veertig presenteerde Volkswagen Bedrijfswagens de revolutionaire T1, naar het idee van Ben Pon. Het bleek de bedrijfswagen waar ambachtslieden, boeren, detailhandelaren en personenvervoerders altijd al op hadden gewacht. De productie van de T1 startte in maart 1950 met tien voertuigen per dag; de serieproductie begon een maand later. Hij werd een vaste waarde voor onder meer het Nederlandse Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT). De vraag naar de T1 was enorm. In Hannover liep al in 1964 de miljoenste T1 van de band. Met een Nederlandse prijs van 5.125 gulden was de bus voor veel bedrijven goed betaalbaar. Iedereen sloot de Bulli in zijn hart; hét symbool van de naoorlogse wederopstanding. In de jaren zestig was het ook de onofficiële 'bedrijfsauto' van de hippie-generatie, multifunctioneler dan enig ander voertuig, en in vele varianten van pick-up tot camper leverbaar. De Samba Minibus uit 1951 werd beroemd vanwege zijn tweekleurige kleurenschema, het vouwdak en de 21 ramen.
Lees ook
- Volkswagen Groep en SEAT S.A. investeren 10 miljard euro om Spanje te elektrificeren
- Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?
- Audi gaat Apple Music in groot aantal modellen integreren
- Audi ontrafelt 8 mythen rondom autonoom rijden
- Volkswagen start serieproductie ID. Buzz in Hannover
- SEAT Voorjaarsacties
- Kijktip: zo wordt jouw ŠKODA ENYAQ iV COUPÉ gebouwd
- Audi e-tron uitgeroepen tot ‘EV van het Jaar 2022’
- Euro NCAP sterrenregen: maximale score voor ID.5, Polo en Taigo
- De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo: iconen voor een nieuw tijdperk