Ga direct naar de inhoud.

Volkswagen viert 30e verjaardag Corrado op Bremen Classic Motorshow
vb audi seat skoda vb-bedrijfswagens

Volkswagen viert 30e verjaardag Corrado op Bremen Classic Motorshow

Felicitaties voor de Volkswagen Corrado! De sportieve coupé viert in 2018 zijn dertigste verjaardag. Vanwege drie decennia Corrado presenteert Volkswagen dit weekend twee exclusieve uitvoeringen van de coupé op de Bremen Classic Motorshow, die vandaag begint.

Traditiegetrouw markeert de Bremen Classic Motorshow (2-4 februari) het begin van het klassiekerseizoen. Volkswagen is dit jaar voor het eerst officieel aanwezig op het kleine, maar indrukwekkende evenement. Het merk zet er de Corrado in de schijnwerpers. De sportieve 2+2 werd in de herfst van 1988 gelanceerd en was oorspronkelijk bedoeld als opvolger van de Scirocco II. Die laatste werd echter nog tot 1992 gebouwd. Drie jaar later stopte de productie van de Corrado.

De Volkswagen Corrado is gebaseerd op de techniek van de Golf II. Bij zijn introductie werd hij aangedreven door een koppelrijke 1.8-liter viercilindermotor met een G-Lader, een mechanische compressor. Deze G60-krachtbron had een vermogen van 118 kW/160 pk. In 1991 werd het keuzeaanbod voor de Corrado verder uitgebreid met twee nieuwe motoren. Er kwam een variant met een 2.0-liter viercilinder (102 kW/136 pk) en een 2.9-liter VR6 (140 kW/190 pk), die de coupé een topsnelheid van 235 km/u gaf. Een instapmodel, met een 85 kW/115 pk sterke 2.0-liter viercilinder, volgde in 1993.

Opvallend aan de in Osnabrück gebouwde sportwagen was zijn achtervleugel, die bij hogere snelheden automatisch omhoog kwam voor een nog betere wegligging. De Corrado werd niet alleen in Europa geleverd, maar ook geëxporteerd naar de Verenigde Staten en Canada.

Volkswagen Classic presenteert in hal 5 van de Bremen Classic Motorshow twee exclusieve Corrado’s. De eerste is een prototype met een 154 kW/210 pk sterke 16V G60-motor. Hij werd in 1989 bij Karmann in Osnabrück vervaardigd en later toegevoegd aan de Volkswagen Classic-collectie. De tweede is de allerlaatste linksgestuurde Corrado ooit gebouwd. De VR6, gespoten in een klassiek groene pareleffectlak, rolde op 6 juli 1995 van de productielijn.

De vormgeving van de Volkswagen Classic Parts-stand op de Bremen Classic Motorshow heeft alles van doen met de Corrado. Het geheel is aangekleed met diverse onderdelen uit het uitgebreide Corrado-assortiment, zoals model-emblemen en een compleet zijpaneel.

Natuurlijk is de Volkswagen-stand niet de enige reden om af te reizen naar de Bremen Classic Motorshow. Er zijn ook dit jaar weer zeshonderd exposanten aanwezig, verdeeld over een beursoppervlak van 47.000 vierkante meter. Er zijn acht hallen, die gemakkelijk in een dag te bezoeken zijn, waar niet alleen fabrikanten te vinden zijn, maar ook ruim honderd merkenclubs en een uitgebreide onderdelenmarkt.

Deel deze pagina op: