Zo profiteert de ENYAQ iV van het MEB-platform

Het accupakket is een essentieel onderdeel van elke elektrische auto. Geen wonder dat het zo’n groot deel van het MEB-platform inneemt. Maar het platform huisvest ook techniek en systemen waaraan je niet zomaar denkt.

Een handige eigenschap van het MEB-platform is hoe flexibel het is. ŠKODA kan het aanpassen aan de wensen van de klant. Zo kun je kiezen uit verschillende accuformaten en elektromotoren variërend van krachtig tot heel krachtig.

Accupakket

Het accupakket is het grootste en zwaarste onderdeel van het platform. Het zit onder de vloer en geeft de gehele auto meer stevigheid.

Er zijn drie accupakketten om uit te kiezen. De grootste batterij heeft een totale capaciteit 82 kWh waarvan 77 kWh bruikbaar is, bevat twaalf batterijmodules en weegt zo’n 493 kilo. Het middelgrote accupakket weegt 376 kilo, werkt met negen modules en heeft een totale capaciteit van 62 kWh (netto: 58 kWh). De kleine batterij duikt daar iets onder, met acht modules, een gewicht van 345 kilo en een brutocapaciteit van 55 kWh (52 kWh netto).

Opladen

Er komt een moment dat je de batterij moet opladen. De elektronica die daarvoor nodig is, maakt eveneens deel uit van het MEB-platform. En ook daar zit variatie in. Opladen met wisselstroom (AC) uit een openbare laadpaal in de wijk of je eigen wallbox thuis, doet de ENYAQ iV met een laadvermogen van 11 kW. Ingeplugd bij een gewoon 230V-stopcontact laadt hij met 2,3 kW.

Snelladen met gelijkstroom (DC) kan de ENYAQ iV met 50, 100 of zelfs 125 kW. Het dikke laadsnoer dat hiervoor nodig is, maakt altijd onderdeel uit van het snellaadstation. Het is aan de ontwerpers van ŠKODA om te bepalen hoe rap elke uitvoering van de elektrische SUV kan opladen. Snelladen met 125 kW is weggelegd voor ENYAQ iV 80, 80x en RS.

Elektromotor(en)

Elke elektrische auto op basis van het MEB-platform heeft een elektromotor op de achteras. Die elektromotor is zo klein, dat-ie in een sporttas past. Til wel vanuit de knieën, want hij weegt ongeveer 90 kilo. De krachtigste elektromotor is 150 kW sterk, maar er zijn ook versies met 132 of 109 kW leverbaar.

Vierwielaandrijving is mogelijk door een tweede elektromotor aan de voorwielen te koppelen. Hierdoor bedraagt het systeemvermogen zomaar 195 kW, of zelfs 225 kW in het geval van de ENYAQ RS iV. Voor het koelen van de elektromotoren zit aan de voorkant van de auto een conventionele radiateur. Daarom heeft de ENYAQ iV ook zo’n mooie grille in z’n neus.

Terug naar overzicht